Turundusplaan annab ettevõtte tegevustele suuna. Turunduse planeerimine hõlmab endas teabe kogumist ja analüüsimist nii turul toimuva kui ka organisatsiooni enda kohta. Plaan on juhtimistööriist, mis määratleb organisatsiooni/äriidee tugevused ja nõrkused ning võimalused ja ohud, dokumenteerib eesmärgid ja kirjeldab nende saavutamiseks vajalikud ressursid. Valmis turundusplaan on hinnang ettevõtte äriideele, mis on omakorda elujõulise turundussõnumi levitamise alus. Kirjaliku dokumendi koostamine on hea viis selle teadmise formaliseerimiseks.
Turundusplaan aitab:
- läbi mõelda organisatsiooni tegevuses kriitilise tähtsusega aspektid, et ära kasutada avanevad võimalused ja olla konkurentidest sammukene eespool;
- hinnata turundust, juhtimist, finantse ja inimesi puudutavaid strateegilisi valikuid;
- parendada olemasolevaid teenuseid, et käia kaasas turu muutustega;
- välja tuua see, kuidas organisatsiooni eri funktsioonid aitavad kaasa äriidee realiseerimisele ja turundussõnumi klientideni viimisele;
- kaasata töötajaid organisatsiooni arendamisse ja suurendada nende pühendumist eesmärkide
saavutamisel.
Turundusplaanis leitakse vastused põhiküsimustele: Kes on ettevõtte kliendid? Mis vajadusi rahuldab ettevõte oma toodete/teenustega? Kuidas ettevõte neid mõjutab: koht, väärtus, töötajad, protsess, müügitoetus, planeerimine? Mida peaks muutma, et ettevõttel läheks tulevikus paremini? Millised tegurid määravad ettevõtte tulemused täna ning kuidas neid tegureid positiivselt mõjutada?
Oleme lisanud siia ka mõningaid Turundusplaani koostamise juhendmaterjale.
EASi tellimusel koostatud juhendmaterja turismi tootearenduse valdkonnas
Turunduse planeerimise protsess
Iga organisatsioon on erinev. Erinev on suurus, finantsilised võimalused tegutsemisareaal, kliendid ja eelpooltoodust lähtuvalt ka turundusprotsess. Seetõttu ei ole olemas täpseid ja ainuõigeid reegleid, mida turundusplaanide koostamisel tuleks järgida. Küll saab aga kirja panna üldised momendid, millele võiks plaani koostades tähelepanu pöörata.
Turundustegevuse planeerimine – see on teatud tegevuste loogiline järjekord, mille käigus fikseeritakse turunduse eesmärgid ja nende eesmärkideni jõudmise teed. Turunduse planeerimisetegevuse lõpptulemuseks on turundusplaan.